Naszą szkołę odwiedził Święty Mikołaj! Najmłodsi uczniowie uczestniczyli w spotkaniu, na które przybył wraz ze swoimi pomocnikami. Atmosfera udzieliła się zarówno dzieciom jak i wychowawcom. Podziwialiśmy oprawę muzyczną spektaklu, śpiewaliśmy i tańczyliśmy wraz z prowadzącymi imprezę.
Mikołajki
Życzenia z okazji Dnia Wolontariusza
Escape room
W grudniowy wtorek (5. XII) klasa 2c gimnazjum wyjechała na wycieczkę. Nie była to jednak zwyczajna, szkolna wycieczka, podczas której uczniowie wspinają się w pocie czoła po górce lub znudzeni słuchają (lub i to nie) przewodnika miejskiego. Uczniowie klasy 2c wybrali się do Escape room’u. Co to takiego? To niezwykła gra zespołowa, ćwicząca umiejętności komunikacji (czasem pozawerbalnej), wymuszająca na uczestnikach absolutnego zaangażowania i współpracy. Stawka jest wysoka – trzeba się uwolnić!
Uczniowie zostali zamknięci w kilku pokojach o różnej tematyce. Do pokojów wprowadzani byli z opaskami na oczach. Kiedy ostatni uczestnik wchodził – drzwi za nim były zamykane. Uczniowie musieli rozwiązać skomplikowaną zagadkę i uwolnić się. Panie opiekunki (p. J. Maturska oraz p. D. Baron) obserwowały na monitorach poczynania uczniów, ich wzajemną pracę, dogadywanie się, sprawdzanie, szukanie. Czasem uczniowie potrzebowali pomocy z zewnątrz, której udzielali im prowadzący przez walki-talki.
Polecamy wszystkim zabawę w pokojach zagadek. Z wychowawczego punktu widzenia – jest to jedna z najlepszych form integrowania zespołu klasowego. Dziękuję Mamie Pauliny za wspaniałą sugestięJ
"ŚwięTy w służbie nieugięty...", podsumowanie 2 roku.
28 listopada uczniowie - laureaci konkursów realizowanych w ramach rejonowej innowacji pedagogicznej "Święty w służbie nieugięty, ślady miłości w szarej codzienności" - wraz z p. Barbarą Pilorz brali udział w podsumowaniu już 2 roku realizacji innowacji. Obok wręczania podziękowań i prezentacji folderu zawierającego m.in. wyniki knkursów i działania charytatywne, była też wyjątkowa zbawa - bal świętych. Przekonaliśmy się kolejny raz, że święci mają poczucie humoru i potrafią się bawić pełni prawdziwej radości.
Projekt eTwinning
Od początku listopada uczniowie klas I-III szkoły podstawowej pod kierunkiem mgr Joanny Łukaszek-Słania biorą udział w międzynarodowym projekcie eTwinning: „Christmas is coming! Let's send cards and wishes.” Uczniowie przygotowują kartki świąteczne, które zostaną wysłane do szkół za granicą m.in. do Hiszpanii, Turcji, Włoch, Belgii, Anglii, Rumunii, Estonii, Litwy, Czech, Słowacji. Również z tych krajów otrzymamy kartki świąteczne. Podczas lekcji uczniowie zapoznają się również ze słownictwem związanym ze świętami Bożego Narodzenia, oraz nauczą się świątecznej angielskiej piosenki, którą nagramy i umieścimy na platformie portalu eTwinning dotyczącej naszego projektu.
Podziękowanie
Serdeczne podziękowania dla uczniów klas pierwszych, drugich i trzecich Szkoły Podstawowej, którzy postanowili pomóc zwierzętom z schroniska. Przez cały listopad zbierali karmę dla czworonożnych przyjaciół. Podsumowaniem akcji była wizyta Pani weterynarz Eweliny Kołodziejczyk. Pani Ewelina przybyła do naszej szkoły ze swoim ulubieńcem - psem pasterskim - Borysem. Opowiedziała o pracy w schronisku, formach opieki nad zwierzętami oraz sposobach poszukiwania właścicieli zagubionych zwierząt. Dziękujemy uczniom i ich rodzicom za włączenie się w akcję pomocy podopiecznym ze schroniska w Chełmku.
Jestem smart
22 listopada uczniowie naszej szkoły wzięli udział w akcji Jestem SMART. Dzień z Technologią. Akcja miała na celu uświadomienie pokoleniu cyfrowych tubylców, że przyklejone do ich dłoni smartfony to nie tylko potężne narzędzie kontroli i śledzenia znajomych na portalach społecznościowych, szukania pokemonów po zakamarkach miasta czy podręczna pamięć, żeby swojej nie zaśmiecać tak prozaicznymi czynnościami, jak np. nauczenie się na sprawdzian.
Przygotowania do tego dnia rozpoczęły się kilka dni wcześniej. Przygotowaliśmy plakaty informujące o akcji, poinformowaliśmy społeczność szkolną przez dziennik elektroniczny, co będzie się działo, wykonaliśmy wielki napis na drzwi. Koordynatorzy projektu ustalili zasady, które miały obowiązywać tego dnia. Od samego rana widać było poruszenie na przerwach. Uczniowie pytali, kiedy będą te kody, pytali, czy maja dobry czytnik. Kiedy zabrzmiał dzwonek na trzecią przerwę, uczniowie wybiegli z sal w poszukiwaniu kodów qr. Kody były porozwieszane po całej szkole w różnych miejscach (nawet bardzo nietypowych), trzeba było wykazać się sprytem i inteligencją. Pod kodami ukryte były pytania. Niektóre bardzo trudne (np. co to jest mitoza), niektóre zaskakujące (podaj nr buta pani od polskiego) a inne z kolei proste, tak by nie zniechęcić grających.Na poszczególnych lekcjach uczniowie grali w gry na aplikacji kahoot.it. aby zagrać trzeba było mieć dostęp do Internetu. Jeśli jakiś uczeń nie miał – kolega lub koleżanka udostępniali swoją sieć (to pokazało, że nowoczesne technologie nie są obce współczesnej młodzieży – doskonale radzą sobie nawet w sytuacjach podbramkowych). Gry wywoływały emocje, każdy chciał się widzieć w pierwszej, wygranej trójce, często błagali nauczyciela, aby zagrać jeszcze raz. Z kolei na języku polskim uczniowie poznali aplikacje, które uczyły poprawnej ortografii.
Oto krótka relacja naszej nauczycielki j. polskiego pani A. Stasicy: lekcje języka polskiego w klasach 2c, 2d i 3a odbyły się z wykorzystaniem najnowszych technologii: wykorzystaniem aplikacji oraz smartfonów. Połączyłam zabawę ze zdobywaniem i utrwalaniem wiedzy z języka polskiego. Uczniowie logowali się drużynowo na Kahoocie i rozwiązywali quiz pt. Nie taki diabeł straszny, jak go malują - stworzony specjalnie na tę lekcję przeze mnie. Obejmował on wiedzę z historii literatury, języka, ortografii, składni oraz pytania dotyczące filmu. Uczniowie ze sobą rywalizowali na punty za dobrze zrobione zadania oraz najszybszy czas. Najlepsi nagrodzeni zostali oceną bardzo dobrą oraz plusami.
Dziękujemy wszystkim nauczycielom, którzy odpowiedzieli na nasz apel i pozwolili uczniom zobaczyć, że ich smartfony to wspaniałe narzędzie do nauki: A. Zając, J. Uznańskiej-Basoń, A. Stasicy, K. Buli, E. Jabłońskiej, M. Rudnickiej, D. Baron, K. Rasińskiej oraz P. Lampart za wsparcie ku pokrzepieniu:) Z D J Ę C I A
Opiekunami akcji były: J. Maturska, M. Nieskurska
Jesienny Ogród Sztuk
W dniu 1 grudnia 2017 r. w Teatrze Małym odbyło się podsumowanie konkursu Jesienny Ogród Sztuk pod honorowym patronatem Pani Prezydent Darii Szczepańskiej. Konkurs, organizowany przez Zespół Szkół nr 4 im. Janusza Groszkowskiego w Tychach ma na celu propagowanie sztuki oraz szerzenie wśród młodzieży kunsztu tworzenia tego, co określone zostało przez starożytnych mianem Kalos Kaghatos, co oznacza „piękny i dobry” i jest określeniem ideału greckiego wychowania. Tematem przewodnim tegorocznej edycji był cytat rzymskiego myśliciela Seneki Młodszego „Nie dla szkoły, lecz dla życia się uczymy”. Konkurs skierowany był do uczniów tyskich szkół wszystkich typów. Prace oceniano w trzech kategoriach: proza, poezja, prace plastyczne. Nasza szkoła również wzięła udział w konkursie. Laureatem został Mateusz Hajok z klasy 6a zajmując 3 miejsce w kategorii poezja. W części artystycznej uczniowie Zespołu Szkół numer 4 zaprezentowali niezwykle zabawne przedstawienie, będące parodią codziennego życia w szkole oraz karykaturą niektórych zawodów, na przykład elektryka, ślusarza i nauczyciela. Całość prowadził pan Zygmunt Marczuk, dyrektor ZS nr 4 oraz pani Barbara Sobczak z tyskiego Miejskiego Centrum Oświaty. Mateuszowi gratulujemy! Zachęcamy uczniów do brania udziału w konkursach - warto przeżyć kolejną przygodę!
Konkurs Cybernauci - mamy III miejsce
Cybernauci__certyfikat.pdf
W roku szkolnym 2016/17 braliśmy udział w ogólnopolskim projekcie dotyczącym bezpieczństwa w Internecie "Cybernauci - kompleksowy projekt bezpiecznych zachowań w sieci". Odbyły się zajęcia dla uczniów, rodziców i nauczycieli. Jest to wciąż aktualny temat. Wzięliśmy też udział w ogólnopolskim konkursie, w który także zaangażowana była cała społeczność szkolna. Przeprowadzaliśmy warsztaty i zajęcia (w tym także dla seniorów z UTW), tworzyliśmy filmiki, plakaty, komiksy i gazetki ścienne, zapraszaliśmy gości, a nawet tłumaczyliśmy opowiadania pomocne w przeprowadzeniu zajeć na j. śląski. Wielu z Was czeka na tą wiadomość, więc spieszymy ją przekazać: zdobyliśmy III miejsce w Ogólnopolskim Konkursie Cybernautów. Więcej informacji: TUTAJ. Nagrodą dla szkoły są: rzutnik multimedialny, aparat fotograficzny i tablet. Serdecznie dziękujemy wszystkim: uczniom, rodzicom i nauczycielom za współpracę i zaangażowanie w działania. Warto było. Nie tylko dla radości wspólnie zdobytego III miejsca, ale przede wszystkim dlatego, że dzięki Waszemu zaangażowaniu więcej wiemy, lepiej potrafimy się bronić przed zagrożeniami w sieci i mądrzej z niej korzystać.
Wycieczka do Hiszpanii
Zapraszamy uczniów klas VII i Oddziałów Gimnazjalnych na wycieczkę do Hiszpanii.
Więcej szczegółów tutaj:
Wycieczka_do_Hiszpanii..doc
Andrzejki
Andrzejki 2017 to imprezowy debiut ekipy działającej w nowo powołanym radiowęźle szkolnym. Była to impreza trwająca w naszej szkole prawie dwa dni. Wróżby rozpoczęliśmy już w środę wieczorem jako imprezę towarzyszącą dyskotece andrzejkowej dla klas starszych. Następnie wróżyliśmy przez cały czwartek i zakończyliśmy na dyskotece dla klas młodszych. Dyskoteki to efekt współpracy z Samorządem Uczniowskim, który ogarniał wszystkie formalności i zadbał o to by nikomu napojów nie zabrakło. W tym miejscu podziękowania głównie dla opiekunek Samorządu: Pani Ani i Pani Moniki, bo to one na dyskotekach dbały o te sprawy. My, radiowęzłowicze, zadbaliśmy o dobór muzyki, nagłośnienie i efekty wizualne.
Wróżby andrzejkowe zorganizowaliśmy we współpracy z uczniami klasy 2e. Ciężka to była praca, ale niezwykle satysfakcjonująca. 8 stanowisk oferujących wróżby z wosku, magicznej kuli, kart, kamieni, kości itd. Udzieliliśmy łącznie ponad 500 przepowiedni, uczniom klas 4-7 i gimnazjalistom. Ponadto przychodziły też całe klasy 1-3 szkoły podstawowej , a nawet przedszkolacy. Wszystko udokumentowane zgodnie z zasadami przedsiębiorczości. Kolejkom nie było końca. Każdy chciał poznać swą przyszłość z dużym przymrużeniem oka. Fajna zabawa dla całej szkoły. Aż żal było kończyć w czwartek wieczorem. Po dyskotece jeszcze prawie godzina sprzątania i przywracania sali do stanu użytkowania. Całość zakończyła rozmowa podsumowująca z opiekunem naszego radia P. Januszem, który powiedział nam wiele miłych słów podziękowań, ale i wytknął nie mało błędów i wpadek. Cóż taka rola Prezesa Radia , a dla nas nauka na przyszłość, bo za rok na pewno radiowęzeł znów zechce taką imprezę zorganizować. Tymczasem zaczynamy myśleć o organizacji Finału Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy, na który już, jako radiowęzeł, zapraszamy.
Ekipa Radiowęzła
Dzień Patrona w szkolnej bibliotece
29 listopada uczciliśmy w bibliotece szkolnej DZIEŃ PATRONA i bohaterów jego książek. Uczniowie mogli sprawdzić swoją wiedzę na temat twórczości Kornela Makuszyńskiego. Na początek przy wejściu do biblioteki mieli rozpoznać postać patrona, którego „ukryliśmy” w towarzystwie znanych twórców literackich – kolegów pisarza. Uczniowie bezbłędnie wskazywali portret Kornela Makuszyńskiego. Kolejna zabawa polegała na ułożeniu z rozsypanych wyrazów w jak najszybszym czasie 9 tytułów książek autorstwa naszego patrona. Po uporaniu się z zadaniem, czytelnicy zaproponowali, aby z tej samej rozsypanki ułożyć nowe zabawne tytuły. Kornel Makuszyński z pewnością śmiałby się razem z nami z takich tytułów jak: „Awantury o dwóch takich, co ukradli Basię” bo jak wiemy, nasz patron doskonale znał się na żartach!
W czytelni przez cały dzień młodsi uczniowie kolorowali ilustracje z książek Kornela Makuszyńskiego, a starsi uzupełniali znane cytaty z utworów patrona oraz jego złote myśli na temat czytania książek. Czytelnicy na przerwach rozwiązywali też krzyżówkę, w której najtrudniejszymi hasłami okazały się: „nazwisko najlepszego kowala z Pacanowa” i „imię królika, którego spotkali Jacek i Placek”. Trzeba było też sobie przypomnieć, gdzie urodził się nasz patron oraz kto uratował Matołka ze szpon ptaka. Przygotowując się do przyszłorocznych obchodów Dni Patrona warto na nowo przestudiować biografię pisarza oraz przeczytać inne (niż „Koziołek Matołek”) jego książki. Polecamy gorąco i zapraszamy do biblioteki do działu KORNELIANA.
Wojewódzki Konkurs Poetycki
28 listopada w Miejskim Ośrodku Kultury w Zabrzu odbył się Wernisaż Poetycki z okazji podsumowania XIV edycji Wojewódzkiego Konkursu Poetyckiego dla szkół podstawowych i gimnazjów. Laureatkami tegorocznej edycji konkursu zostały dwie uczennice naszej szkoły: Emilia Durkalec z kl. 2e gim (opiekun p. Krystyna Rasińska) oraz Judyta Malinowska z kl 6a (opiekun p. Joanna Uznańska- Basoń), które wraz z p. Krystyną Rasińską uczestniczyły w tym święcie śląskiej poezji dziecięcej. Recenzentem XIV tomu Antologii Poezji Dziecięcej jest wybitny językoznawca prof. Jerzy Bralczyk, który dołączył do grona znamienitych recenzentów czternastu edycji tomików. Przewodniczącym jury jest Zbigniew Stryj. Podczas gali laureatom konkursu zostały wręczone dyplomy oraz tomiki poezji.
Projekt „Balladyna dawniej i dziś”
Projekt „Balladyna dawniej i dziś” realizowały na lekcjach języka polskiego klasy 2a,2d gimnazjum. Uczniowie mieli kilka tygodni, by przygotować stroje, scenografię, rekwizyty, a nawet napisać oryginalny scenariusz. Sceny wybrane przez uczniów były bardzo różnorodne – najczęściej wybierane było spotkanie Kirkora z Wdową w chacie w lesie oraz słynne zbieranie malin. Jedna z grup przeniosła akcję „Balladyny” w XXI wiek, z takimi gadżetami jak smartfon, samochody, facebook. Uczniowie na nowo odczytali dzieło Słowackiego, przy tym świetnie się bawili. Odkryliśmy wiele ukrytych talentów aktorskich. Jeszcze to wydarzenie czeka klasę 2c gimnazjum, nie mogę się doczekać kolejnej porcji wrażeń.
Mistrz pięknego czytania
W tym roku uczniowie klas II i III bioracy udział w szkolnym konkursie "Mistrz pięknego czytania" czytali (zwracając uwagę na intonację, interpunkcję itd.) książki Kornela Makuszyńskiego: "Awantura o Basię" i "Szatan z siódmej klasy", poznając przy tym przygody ich bohaterów. Najpiękniej wybrane fragmenty przeczytali:
Klasy III: I miejsce - Zuzanna Cwojdzińska z kl. 3a, II miejsce - Adrianna Puk z kl. 3a, III miejsce - Jakub Gorzałkowski z kl. 3e.
Klasy II: I miejsce - Sonia Rutkowska z kl. 2b, II miejsce: Bartosz Smolik z kl. 2a, III miejsce - Julia Nawrot z kl. 2a.
Gratulujemy małym laureatom.
Narodowe Czytanie „Wesela” S. Wyspiańskiego
Od kilku lat do kalendarza imprez szkolnych weszło prezentowanie najwybitniejszych dzieł literatury polskiej czyli tzw. „Narodowe czytanie wielkiej literatury”- akcji pod patronatem Prezydenta RP. Czytaliśmy już „Pana Tadeusza”, „Lalkę”, „Pana Wołodyjowskiego”, „Quo vadis”. 21 listopada 2017 r. wzięliśmy udział w czytaniu „Wesela”, najsłynniejszego utworu Stanisława Wyspiańskiego, powstałego na kanwie autentycznego wydarzenia – wesela poety i dramaturga Lucjana Rydla z Jadwigą Mikołajczykówną, chłopką z podkrakowskich Bronowic. Prapremiera sztuki odbyła się 16 marca 1901 roku w Teatrze Miejskim w Krakowie. W tym samym roku w Krakowie Wesele zostało opublikowane po raz pierwszy. Dramat Wyspiańskiego został przetłumaczony na ponad 10 języków. Już współcześni Wyspiańskiemu „zdawali sobie sprawę z tego, że jest to utwór przełomowy, dramat równy największym dokonaniom romantyzmu”. To utwór, który nie pokazuje problemów Polski w oczywisty sposób, nie dyktuje nikomu tego, co ma myśleć o Polsce… .
Międzynarodowy Dzień Pluszowego Misia
Pluszowy miś, przyjaciel dużych i małych obchodzi swoje święto 25 listopada. Z tej okazji już w piątek szkolna biblioteka wraz z uczniami przygotowała dla niego kilka atrakcji. Dzieci wypożyczały i czytały książeczki swoim misiom. Książeczki o misiach, które przygotowane były na specjalnych półeczkach, ale też inne historie. Wspólnie tworzyliśmy misiowy plakat. Dzięki wystawce mogliśmy poznać m.in. historię pluszowego misia i misiowych bohaterów książek dla dzieci. Były też misiowe zabawy i misiowa sesja fotograficzna. A w klasie 3 zadania z matematyki rozwiązywały... misie. Najwięcej było misiowych uśmiechów i przytulanek. Bo jak tu nie przytulić się do takiego mięciutkiego, pluszowego przyjaciela, który zawsze wysłucha i nie zdradzi żadnej tajemnicy.
Wymiana międzynarodowa - spotkanie
Uczniowie, którzy jadą uczyć się na Wyspach Kanaryjskich zostali wybrani !!! Są to Marysia Winiarska i Maciek Zduniak z klasy 3c Gim. Wylatują do Las Palmas na początku stycznia. Tam z pewnością powita ich piękna pogoda (zawsze 20 stopni Celsjusza) i rodziny, których dzieci przyjadą do nas.
W czwartek 16 listopada 2017 r. odbyło się spotkanie z wybranymi uczniami, ich rodzicami oraz Łukaszem Pawłowskim i Błażejem Hałatem, którzy uczestniczyli w 3-miesięcznej wymianie w zeszłym roku. Na spotkaniu byli również obecni rodzice Łukasza i Błażeja, za co jesteśmy im ogromnie wdzięczni. Przy herbatce i cieście opowiedzieli o swoich doświadczeniach związanych z tęsknotą za dzieckiem i goszczeniem u siebie w rodzinie nastolatka z całkiem innej kultury. Opowiedzieli o problemach językowych, mentalnościowych oraz wielkiej radości z całego doświadczenia. Pan Pawłowski powiedział, że było to dla niego tak wspaniałe doświadczenie, że chętnie by je powtórzył. I chyba wyraził zdanie obu rodzin. Mamy nadzieję, że Marysia i Maciek będą zadowoleni z wyjazdu nie mniej niż Łukasz i Błażej, a dla ich rodziców doświadczenie okaże się równie wspaniałe, jak dla pp. Pawłowskich i pp. Hałat.
Matematyka, nie taka nudna
Gratulujemy Adamowi Sadeckiemu z kl. 6a, który został laureatem XXVI Wojewódzkiego Konkursu Matematycznego dla klas szóstych szkół podstawowych „Nudna matematyka”.
Finał T jak Talent
22 listopada odbył się finał Powiatowego Konkursu T jak Talent. Konkurencja była duża. Uczniowie klas młodszych i gimnazjum z całego powiatu prezentowali swoje talenty. Miło nam poinformować, że w kategorii klas I-VI I miejsce zdobyła Gabrysia Dyc z kl. 1d, a w kategorii kl. VII i Gimnazjum III miejsce zajęła Maja Lauer z kl IIb. Gratulujemy dziewczynkom i mamy nadzieję, że będą One inspiracją dla innych dzieci.
Archiwum Aktualności